Zapisy na kurs:
Wstęp do analizy danych w programie MS Excel
Opis kursu:
Kurs rozpoczyna się od krótkiego wprowadzenia do programu MS Excel, jednak szybko przechodzi na poziom średnio zaawansowany. Porusza wszystkie najważniejsze zagadnienia, narzędzia i funkcje wykorzystywane w codziennej pracy w Excelu, od wprowadzania i edycji danych, przez formatowanie komórek i arkuszy, przygotowanie danych do analizy za pomocą narzędzi i funkcji, pracę na danych z użyciem formuł oraz funkcji daty i godziny, tekstowych, logicznych i wyszukiwania, przeglądania danych z użyciem sortowania, filtrowania i tabel danych, a kończy się na analizie danych za pomocą tabel przestawnych i tworzeniu wizualizacji za pomocą wykresów. Nie zabraknie także wszystkich najprzydatniejszych skrótów klawiaturowych. Liczne przykłady, filmy i przykłady pozwolą Ci wykorzystywać nabyte umiejętności bezpośrednio w pracy zawodowej i to już po pierwszych godzinach kursu!
Szczegółowa tematyka kursu:
- wprowadzanie i edycja danych: budowa arkusza kalkulacyjnego, zaznaczanie komórek, wprowadzanie danych, wstawianie nowych komórek, usuwanie danych i komórek, kopiowanie, wycinanie i wklejanie danych, tworzenie ciągów, listy niestandardowe, wypełnianie błyskawiczne, skróty klawiaturowe
- formatowanie komórek: standardowe formatowanie komórek (ogólne, liczbowe, procentowe, walutowe, księgowe, data i czas, specjalne) i niestandardowe formatowanie komórek (użycie symboli: @, spacja, zero, gwiazdka, znak zapytania, hasz, podkreślenie oraz złożone formatowania)
- znajdowanie, zamienianie i oczyszczanie danych: narzędzie znajdź i narzędzie zamień (znajdź następny, znajdź wszystko, zamień wszystko, opcje dodatkowe, znaki specjalne)
- projektowanie arkuszy: projektowanie i formatowanie tabel, projektowanie arkuszy przyjaznych dla użytkownika z wykorzystaniem elementów graficznych (m.in. kształtów, WordArtów, Pól tekstowych), tworzenie schematów organizacyjnych przy użyciu grafiki SmartArt
- formuły w Excelu: składnia formuł, wstawianie formuł, przeciąganie formuł, kopiowanie formuł, wyrażenia arytmetyczne, praca z nawiasami, odwołania względne i bezwzględne, błędy formuł
- funkcje podstawowe: używanie funkcji (wstawianie funkcji i wydajne z nich korzystanie), funkcje statystyczne, tekstowe, daty i godziny, dobre praktyki pracy na funkcjach
- funkcje zaawansowane: funkcje złożone, formuły zagnieżdżone, funkcje logiczne (testy logiczne, funkcje JEŻELI, ORAZ, LUB, NIE), funkcje wyszukiwania (X.WYSZUKAJ, WYSZUKAJ.PIONOWO, WYSZUKAJ.POZIOMO, WYSZUKAJ), przykłady biznesowe
- praca na danych: sortowanie danych (podstawowe, niestandardowe, wielopoziomowe, , na podstawie wartości komórek, kolorów, list niestandardowych), sumy częściowe, filtrowanie danych (liczbowych, dat, tekstowych, proste i złożone, wiele kryteriów, narzędzie filtrowanie zaawansowane), tabele danych (projekt, właściwości , obliczenia, odwoływanie się do danych)
- tabele przestawne: analiza danych za pomocą tabel przestawnych. Konstrukcja tabel przestawnych, zmiana stylu tabeli przestawnej, aktualizacja tabeli przestawnej, statystyki i opcje obliczeń, grupowanie i filtrowanie zmiennych, zaawansowane opcje tabel przestawnych, pola i elementy obliczeniowe, tworzenie raportów i zestawień
- wykresy: wizualizacja danych za pomocą wykresów. Właściwości i formatowanie wykresów, style wykresów, typy wykresów: automatyczne, polecane, liniowe, kolumnowe, słupkowe, kołowe, kombi, mapa drzewa, punktowe, bąbelkowe. Zaawansowane formatowanie wykresów: definiowanie serii danych na wykresach, modyfikowanie zaawansowanych elementów wykresów, wykresy interaktywne.
- skróty klawiaturowe: wydajne stosowanie skrótów klawiaturowych w codziennej pracy na różnego rodzaju danych i różnej ilości obserwacji
- przykłady biznesowe: rzeczywiste przykłady biznesowe dla danych o zróżnicowanym typie i strukturze. Tworzenie raportów analitycznych
- Teacher: Przemysław Kusztelak
- Teacher: Aleksandra Lwowska
Zapisy na kurs:
Efektywna praca w programie MS Excel
Opis kursu:
Kurs ten jest dedykowany osobom, które ukończyły kurs pt. „Wstęp do analizy danych w programie MS Excel”, bądź pracują na co dzień w Excelu i znają go na poziomie średniozaawansowanym. Przeznaczony jest dla osób na co dzień pracujących w Excelu. Zakres kursu obejmuje m.in. funkcje tekstowe, zaawansowane funkcje wyszukiwania i adresu, zakresy dynamiczne, tworzenie szablonów dla innych użytkowników. Wzbogacony jest o zaawansowane formatowanie warunkowe i sprawdzanie poprawności danych, zaawansowane tabele przestawne, zaawansowane formuły tablicowe oraz tworzenie automatycznych raportów.
Szczegółowa tematyka kursu:
- Zaawansowane funkcje wyszukiwania i adresu: Funkcja X.WYSZUKAJ (w dwuwymiarowym wyszukiwaniu), funkcja INDEKS, PODAJ.POZYCZJĘ, X.DOPASUJ. Zakresy dynamiczne, funkcja PRZESUNIĘCIE, funkcja ADR.POŚR, nazywanie zakresów.
- Zaawansowanie funkcje obliczeń warunkowych: Zaawansowane testy logiczne, funkcja WARUNKI, PRZEŁĄCZ, funkcje zliczania warunkowego LICZ.JEŻELI, LICZ.WARUNKI, funkcje warunkowych obliczeń SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW, ŚREDNIA.JEŻELI, ŚREDNIA.WARUNKÓW, MAX.WARUNKÓW, MIN.WARUNKÓW, funkcje baz danych, konstrukcja kryteriów w funkcjach baz danych.
- Tablice dynamiczne: Nowe funkcjonalności Excela 365, dynamiczne tablice, rozlewające się zakresy, funkcja FILTRUJ, SORTUJ, UNIKATOWE, SEKWENCJA. Połączenie dynamicznych tablic z funkcjami warunkowymi i funkcjami wyszukiwania.
- Formatowanie warunkowe: Szybkie formatowanie warunkowe, reguły wyróżniania komórek, reguły pierwszych i ostatnich, paski danych, skale kolorów, zestawy ikon, tworzenie niestandardowych reguł, tworzenie zaawansowanych reguł przy użyciu funkcji.
- Sprawdzanie poprawności danych: Zaawansowane sprawdzanie poprawności danych przy użyciu formuł. Dynamiczne listy w poprawności danych z użyciem funkcji PRZESUNIĘCIE, UNIKATOWE, SORTUJ, czy FILTRUJ.
- Zaawansowane tabele przestawne: Grupowanie i filtrowanie zmiennych, statystyki i zaawansowane opcje obliczeń, pola i elementy obliczeniowe, wykresy przestawne, tworzenie tabel przestawnych z zewnętrznych źródeł danych, fragmentatory i osie czasu.
- Formanty formularza: Kontrolki typu: Etykieta, przycisk, pole listy, pole kombi, przycisk pokrętła, pasek przewijania, pole wyboru, przycisk opcji, pole grupy. Tworzenie dashboardów biznesowych z wykorzystaniem formantów, m.in. kalkulator lokat, wyszukiwarka ofert w oparciu o funkcje FILTRUJ, dynamiczny wykres w oparciu o dane podane w formantach.
- Sprawdzanie poprawności danych: Analiza wbudowanych kryteriów i tworzenie własnych, tworzenie formularzy odpornych na błędy (m.in. wartości spoza listy, zduplikowane wartości, pozostawienie pustych obserwacji).
- Zastosowanie Excela w biznesie: Zaawansowane tabele przestawne. Zaawansowane, niestandardowe wykresy. Tworzenie dashboardu przy pomocy tabel przestawnych, wykresów i fragmentatorów. Tworzenie dashboardu z elementami graficznymi i niestandardowymi wykresami. Automatyzacja pracy z wykorzystaniem dynamicznych tablic. Praca z dużymi danymi, analiza wydajności funkcji Excela.
- Teacher: Łukasz Filipiuk
- Teacher: Przemysław Kusztelak
- Teacher: Aleksandra Lwowska
Zapisy na kurs:
Dashboardy i narzędzia Business Intelligence w MS Excel
Opis kursu:
W ostatnich latach, z powodu ciągłego wzrostu wolumenu przetwarzanych i analizowanych danych, analityka biznesowa staje się coraz bardziej istotna. Niezwykle cenna jest umiejętność szybkiego wykonywania analiz i czytelnego prezentowania ich wyników (np. w formie dashboardów), niezależnie od zajmowanego stanowiska w firmie. Program Microsoft Excel daje duże możliwości w obszarze silnie rozwijającego się Business Intelligence w postaci odpowiednich narzędzi i dodatków. Narzędzia te dają dużo korzyści związanych przede wszystkim z szybkością, wydajnością, interaktywnością, ale i łatwością, w porównaniu do standardowych funkcjonalności arkusza kalkulacyjnego, a znajomość narzędzi BI programu Microsoft Excel staje się nieodzownym elementem wśród umiejętności pracowników zajmujących się analizą danych.
Kurs Dashboardy i narzędzia Business Intelligence w MS Excel dedykowany jest osobom, które znają Excela, pracują na dużych zbiorach danych i chcą poznać najnowsze narzędzia służące do tworzenia profesjonalnych aplikacji biznesowych, wizualizacji danych – tzw. kokpity menadżerskie (eng. dashboard), a także chcą nauczyć się szybkiego i efektywnego importowania, przetwarzania i prezentacji danych oraz tworzenia różnego rodzaju raportów w programie MS Excel. Kurs krótko wprowadza w tematykę Business Intelligence, po czym omawiane są kolejno wszystkie narzędzia MS Excel oferowane w ramach Power Excel (Power Query, Power Pivot i Power Map). Dwa pełne bloki kursu poświęcone są przykładom aplikacyjnym, które mają na celu pokazanie możliwych zastosowań biznesowych oraz jednocześnie pokazują krok po kroku jak tworzyć aplikacje w Excelu prezentowane m.in. na stronie https://labmasters.pl/aplikacje/. Materiały obejmują część teoretyczną, pozwalającą uczestnikom zapoznać się z omawianymi narzędziami i ich funkcjonalnościami, ale przede wszystkim zawierają liczne przykłady praktyczne obrazujące możliwe zastosowania nabytych umiejętności. Taka organizacja kursu ułatwia uczestnikom przyswojenie wiedzy i wykorzystanie jej w pracy własnej.
Szczegółowa tematyka kursu:
-
Dashboardy (tworzenie kokpitów menedżerskich)
Koncepcja dashboardów i omówienie sposobu ich czytelnego projektowania, formanty, zakresy dynamiczne, różne rodzaje wykresów dynamicznych, funkcje PRZESUNIĘCIE i ILE.NIEPUSTYCH, formatowanie warunkowe, sprawdzanie poprawności danych, ochrona arkusza. -
Power Query (program pozwalający na sprawny import, przekształcanie i łączenie danych)
Import różnego rodzaju formatów danych (skoroszyty Excel, pliki tekstowe, pliki csv, bazy Accessowe), automatyzacja odświeżania importu, zapis importu do arkusza lub modelu danych, przekształcenia zaimportowanych danych – operacje na kolumnach zawierających daty, dane liczbowe i tekstowe, transformacja układu danych (transpozycja, narzędzie anulowania przestawiania kolumn), definiowanie niestandardowych pól, łączenie danych i tabel. -
Power Pivot (program służący do kompleksowego tworzenia modelu danych, na podstawie którego generowane są raporty i zestawienia, m.in. w formie tabel przestawnych)
Konstruowanie modelu danych na podstawie różnych źródeł danych, tworzenie relacji, wstawianie samodzielnie zdefiniowanych pól i elementów obliczeniowych, tworzenie tabel przestawnych opartych na modelu danych, język DAX. -
Power Map (program służący do wizualizacji danych na mapach)
Wbudowane narzędzie geolokalizacji, wczytywanie własnych map, odpowiednie przygotowanie danych do map, tworzenie różnego rodzaju wizualizacji danych na mapach i zarządzanie ich elementami, praca na danych na poziomie państw, województw oraz powiatów (uczestnicy otrzymają specjalnie przygotowane mapy do własnego użytku), zapisywanie map w sposób tradycyjny i w formie filmów MP4. -
Biznesowe przykłady aplikacyjne
Zadania typu case study pokazujące kompleksowe wykorzystanie poznanych na kursie narzędzi Business Intelligence i tworzenie raportów w Excelu. -
Dashboardy analityczne (tworzenie kokpitów menedżerskich i całych aplikacji w Excelu).
Koncepcja dashboardów i omówienie sposobu ich czytelnego projektowania, opracowanie całościowego designu aplikacji w Excelu, tworzenie w pełni automatycznych narzędzi raportujących, pokazanie różnych formy prezentacji wyników, tworzenie instrukcji obsługi i dokumentacji technicznej, ocena narzędzi opracowanych przez inne osoby, na przykładzie prac zamieszczonych na stronie: https://labmasters.pl/aplikacje/.
- Teacher: Mateusz Heba
- Teacher: Andrzej Krasnodębski
- Teacher: Mikołaj Łaba
Zapisy na kurs:
Microsoft Excel w zastosowaniach statystycznych i biznesowych
Opis kursu:
Kurs przeznaczony jest dla osób, które chcą nabyć lub usystematyzować wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych w badaniach oraz analizie danych. Jest to również kurs dla osób, które dużo pracują w Excelu i chcą poznać zastosowania statystyczne wykorzystywanych na co dzień narzędzi Excela. Zakres kursu obejmuje m.in. statystyki opisowe, miary korelacyjne, testy statystyczne parametryczne i nieparametryczne, wykresy – histogramy, punktowe, pudełkowe (BoxPlot), modele regresji liniowej, zadania optymalizacyjne (Solver), analizy symulacyjne zyskowności projektów (metoda Monte Carlo). Uwaga: uczestnicy otrzymają aplikacje w postaci dodatków statystycznych, dzięki którym będą w stanie przeprowadzać zaawansowane analizy w Excelu.
Szczegółowa tematyka kursu:
- statystyki opisowe (m.in. średnia, mediana, dominanta, percentyle, odchylenie standardowe, rozstęp ćwiartkowy, współczynniki zmienności): metody wyliczania, interpretacja, wizualizacja (histogramy, wykresy pudełkowe – tzw. BoxPlot)
- miary korelacyjne: metody wyliczania (korelacja Pearsona i Spearmana), interpretacja, wizualizacja (wykresy punktowe)
- szeregi czasowe: prezentacja graficzna, analiza stóp wzrostu, budowa i przeliczanie indeksów, zamiana wartości nominalnych i realnych, analiza danych (giełdowych, walutowych, makroekonomicznych)
- testowanie hipotez statystycznych: budowa testów (rozkłady, istotność, błędy pierwszego i drugiego rodzaju), rodzaje testów (dla prób zależnych i niezależnych, dla małych i dużych prób, dla średniej i zróżnicowania), wybór odpowiedniego testu, interpretacja wyników testów, wizualizacja wyników, testy nieparametryczne (U Manna-Whitneya, Wilcoxona)
- modele regresji: model regresji liniowej (KMRL), estymacja modeli, istotność zmiennych, interpretacja modelu – jakość dopasowania, błędy, współczynniki zmiennych, modele ze stałą oraz bez stałej, zmienne zero-jedynkowe, trendy czasowe, praktyczne przykłady analiz ekonometrycznych
- badania operacyjne (optymalizacja): problemy optymalizacyjne w ekonomii i biznesie, analiza warunkowa (menedżer scenariuszy, tabele danych, szukaj wyniku), pakiet optymalizacyjny Solver – ustawienie celu, warunki ograniczające, wartości zmieniane, metody obliczeń, parametry obliczeń
- badania operacyjne (symulacja): zastosowania symulacji w ekonomii i biznesie, metoda Monte Carlo – idea, sposób użycia, wady i zalety, szacowanie rentowności i ryzyka przedsięwzięcia – biznesplan, badanie zysków firmy, analiza rachunku zysków i strat w powiązaniu ze strukturą i kosztem produkcji
- przykłady aplikacyjne zastosowań statystycznych dla każdego bloku tematycznego
- casy biznesowe pokazujące rzeczywiste zastosowania omawianych zagadnień
- autorski dodatek statystyczny w Excelu służący do obliczania statystyk opisowych i współczynników korelacji, tworzenia histogramów i wykresów pudełkowych, przeprowadzania testów statystycznych parametrycznych i nieparametrycznych (na równość średnich, median, istotność korelacji, itp.), obliczania modelu regresji (KMRL)
- Teacher: Przemysław Kusztelak
Zapisy na kurs:
Microsoft Excel w pracy finansisty-praktyczne przykłady zastosowań
Opis kursu:
Zakres kursu Microsoft Excel w pracy finansisty-praktyczne przykłady zastosowań obejmuje m.in. matematykę finansową (wartość pieniądza w czasie, badanie atrakcyjności lokat bankowych, prowadzenie analiz kredytowych), ocenę finansową projektów inwestycyjnych, analizę danych giełdowych (wycena akcji i obligacji), tworzenie efektywnych portfeli inwestycyjnych, ocena i prognozowanie zwrotu z portfeli inwestycyjnych.
Kurs MS Excel w pracy finansisty, przeznaczony jest dla osób, które chcą nauczyć się, bądź usystematyzować wiedzę na temat modeli finansowych stosowanych w biznesie. Jest to również kurs dla osób, które dużo pracują w Excelu i chcą poznać zastosowania finansowe wykorzystywane na co dzień w pracy finansistów, jak i tych mniej znanych narzędzi Excela.
Uwaga: kurs stanowi rozbudowaną wersję książki Microsoft Excel w pracy finansisty – analiza i modelowanie danych finansowych. Uczestnicy kursu dodatkowo otrzymują aplikacje finansowe, dzięki którym będą w stanie przeprowadzać zaawansowane analizy w Excelu w sposób automatyczny, m.in. kalkulator lokat, kalkulator kredytowy, aplikacja do oceny projektów inwestycyjnych, aplikacja do analizy portfelowej.
Szczegółowa tematyka kursu:
- wartość pieniądza w czasie: stopa procentowa, oprocentowanie proste i składane, porównanie oprocentowania prostego i składanego.
- lokaty: definicja i typy lokat, obliczanie zysku z lokaty, efektywna stopa procentowa, opodatkowanie lokat, porównywanie przepływów pieniężnych płatnych w różnych okresach.
- kredyty: definicja i podstawowe cechy kredytów, klasyfikacja kredytów, analiza kredytów, spłata i koszty kredytów, rodzaje kredytów ze względu na sposób spłaty (kredyt z ratą stałą, kredyt z ratą malejącą, spłata przez fundusz umorzeniowy, bieżąca spłata odsetek i spłata kapitału w ostatniej racie, porównanie wyników z czterech metod,funkcje MS Excel wykorzystywane do analizy kredytu o ratach stałych.
- ocena projektów inwestycyjnych: okres zwrotu, zdyskontowany okres zwrotu, wartość bieżąca netto (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (IRR), zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR).
- akcje: definicja i podstawowe cechy akcji, metody analizy akcji, wycena akcji, modele dywidendy.
- obligacje: definicja i podstawowe cechy obligacji, typy obligacji, wycena obligacji, daty wypłaty kuponów, odsetki narosłe, rentowność (YTM), ryzyko obligacji związane ze zmianą stóp procentowych, średni termin wykupu obligacji.
- tworzenie efektywnych portfeli inwestycyjnych: dywersyfikacja ryzyka, zwrot z aktywów, ryzyko, macierze korelacji, macierze wariancji-kowariancji, zwrot i wariancja portfela złożonego z dwóch aktywów, model Markowitza, portfele efektywne – o minimalnym ryzyku (MVP), dla zadanej stopy zwrotu, z uwzględnieniem instrumentów wolnych od ryzyka.
- ocena portfeli i prognozowanie zwrotu: oczekiwany zwrot z portfela, model jednowskaźnikowy Sharpe’a, szacowanie współczynnika beta, dekompozycja ryzyka (systematyczne i specyficzne), miara ryzyka (Value at Risk), model CAPM, optymalizacja portfela, mierniki jakości zarządzania portfelem (alfa Jensena, Sharpe’a, Treynora).
- narzędzia Excela do analizy finansowej: funkcje finansowe, funkcje tablicowe, operacje macierzowe, narzędzie optymalizacyjne Solver, analiza scenariuszy.
- przydatne funkcje finansowe: PV, FV, PMT, PPMT, IPMT, SPŁAC.KAPIT, SPŁAC.ODS, NPER, IRR
- przykłady aplikacyjne: przykłady aplikacyjne zastosowań finansowych dla każdego bloku tematycznego.
- casy biznesowe w Excelu: kalkulator lokat, kalkulator kredytowy, kalkulator oceny inwestycji finansowych, dodatek służący do analizy portfelowej (tworzenia efektywnych portfeli inwestycyjnych, prognozowania zwrotu i oceny ryzyka).
- Teacher: Przemysław Kusztelak